Immunológia
Fájdalmas csomók a lábszáron

Fájdalmas csomók a lábszáron

Dr. Kádár János Létrehozva: 2016.05.03 Módosítva: 2020.11.16

Az alsó végtagok sípcsont felőli oldalán megjelenő, fájdalmas csomók jelzik az erythema nodosum nevű betegséget. A gyakran szemtünetekkel is járó kisér-gyulladás okairól és kezeléséről dr. Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa ad felvilágosítást.

Fertőzés, vagy autoimmun betegség?

erythema nodosum-csomók lábszáronVírusfertőzések, vagy daganatok következtében is létrejöhet, de az immunrendszer téves működése miatt, autoimmun betegség formájában is jelentkezhet az erythema nodosum, mely gyakran más betegségekhez társul. Előfordulhat, hogy még az egyéb panaszok előtt, a lábszáron megjelenő bőrtünetek jelzik például a fekélyes vastagbélgyulladást – colitis ulcerosa - de rheumatoid arthritisz, tbc és szarkoidózis kísérő tüneteként is jelentkezhet. A betegség kialakulását okozhatják bizonyos gyógyszerek – például fogamzásgátló tabletta szedése- macskakarmolási betegség, mononukleózis is, de egészséges terhességben is jelentkezhet.

Jellegzetes tünetek

A lábszár elülső részén megjelenő, bőrpírral járó duzzanatot, tapintható csomókat az érintett területen lévő kiserek gyulladása okozza. A diagnózishoz sok esetben már a szemrevételezés is elég, ám ha szükséges, akkor a kórkép szövettani vizsgálattal is azonosítható – magyarázza dr. Kádár János. A lábon megjelenő bőrtünetek után vizsgálni kell azt is, hogy az érgyulladás nem jelentkezik-e más szerveken is. Az erythema nodosum ugyanis a szisztémás vasculitis, vagyis az egész szervezetet érintő érgyulladás kezdeti jele is lehet. Ez esetben a szervezetben zajló gyulladást a bőrtünetekhez társuló egyéb panaszok, például láz, általános gyengeség, fokozott verejtékezés, szemgyulladás is jelezheti.

Az erythema nodosum kezelése

Ha a betegség önállóan jelentkezik, akkor általában 3-6 hét alatt magától is gyógyul, esetleg a gyulladást lehet szteroid tartalmú gyógyszerekkel csökkenteni, amivel a lefolyása gyorsítható. Ha azonban az erythema nodosum csupán más betegségek tüneteként jelentkezik, akkor azokat mindenképpen kezelni kell, mert a betegség kiújulását és az alapbetegségek szövődményeit is csak így lehet megelőzni.

Téma szakértője

  • Dr. Kádár János

  • Szakterületek:
    • belgyógyász, immunológus, infektológus
  • Specialitások:
    • Szisztémás autoimmun betegségek (SLE-lupus, Sjögren, stb.)
    • Infektológiai-fertőzéses betegségek
    • Habituális vetélések immunológiai okai
    • Ismeretlen eredetű láz
    • Bizonytalan eredetű ízületi fájdalmak
    • Kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

     

    Rendelés típusa:

    • személyes (rendelői) vizit

Orvos válaszol

Tisztelt Főorvos Úr!
3 éve van fejbőr problémám, pontosan körülírt területen nincs hajam, teljes a kopaszodás, ahol nem nő vissza a haj. Néhány szál maradt ezen a területen. Sajnos lassan, de tovább terjed ez a hajhiányos hely. Kezelték már antibiotikummal,szteroidos krémmel+injekcióval, illetve immunrendszer gyengítő gyógyszerrel. Diagnózisom bizonytalan, vévizsgálat sem készült arról hogy immunrendszer beteg lennék. Kérem a tanácsát, mit tegyek, jó lenne egy laborvizsgálatokkal megerősített diagnózis, nem csak a találgatások és felesleges gyógyszerszedések.
Válaszát és tanácsát előre is köszönöm.
Szabó Edina

Dr. Kádár János
Dr. Kádár János
Kedves Szabó Edina,

a tanácsom: személyes konzultáció, amennyiben komolyan gondolja a kérdés feltevését. Levélben nem lehet ilyen dolgokat rendezni, de a legnagyobb készséggel állok a rendelkezésre, vagy bármelyik kollegámat megkeresheti.

Tisztelettel,

Kádár János dr.

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Udvarias

Kellemes, nyugodt légkör fogadott. Segítőkészek a nővérkek. A doktor úr udvarias, figyelmes, pontos.

További vélemények

Hírek

A sokízületi gyulladás nem csak az ízületeket betegíti meg

A sokízületi gyulladás nem csak az ízületeket betegíti meg

Rheumatoid arthritis (RA) néven is ismert az ízületi gyulladás autoimmun formája. Nevével ellentétben azonban a betegség tünetei nem korlátozódnak kizárólag az ízületekre. Dr. Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa elmondta, hogy milyen panaszok fordulhatnak még elő a betegeknél és mit tehetünk a kezelés érdekében.

Magas CRP? Szedjen D-vitamint!

Magas CRP? Szedjen D-vitamint!

Ha a C-reaktív protein (CRP) értéke megnő meg a vérben, az rendszerint azt jelzi, hogy a szervezetben valahol gyulladás zajlik. Egy friss kutatás szerint ennek megelőzésében és kezelésében is segíthet a D-vitamin pótlás. A hír kapcsán dr. Kádár János immunológust, az Immunközpont főorvosát kérdeztük.

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!