Immunológia
Kiütések, bőrpír az arcon: autoimmun betegség jele is lehet

Kiütések, bőrpír az arcon: autoimmun betegség jele is lehet

Dr. Kádár János Létrehozva: 2017.07.14 Módosítva: 2020.07.21

Nyáron nem ritka, hogy a meleg, a nap, vagy valamilyen kozmetikum hatására fura kiütések, bőrpír jelenik meg az arcon. Ezek többnyire rövid időn belül el is múlnak, ám ha már hetek óta küzdünk a makacs tünetekkel, és egyéb panaszaink – például kimerültség, hajhullás, hőemelkedés – is jelentkezett, akkor javasolt mindenképp orvoshoz fordulni, mert ilyen tüneteket autoimmun betegség is okozhat.

Autoimmun betegség szerteágazó tünetekkel

A lupusz egy autoimmun betegség, vagyis a szervezet saját sejtjeit támadja meg, emiatt gyulladás alakul ki a bőrben, ízületekben, vérerekben, tüdőben és a vesékben is – mondta el dr. Kádár János immunológus, infektológus, az Immunközpont főorvosa. A betegség tehát nem fertőz, ám krónikus, vagyis állandó kezelést igényel, ami akkor lehet a leghatékonyabb, ha minél korábban, az első tünetek megjelenésekor megkezdődik. Ezt nehezíti, hogy az érintettek sokszor nehezen jutnak el a megfelelő kezelőorvoshoz, hiszen a szerteágazó tünetek miatt nehéz beazonosítani a betegséget.

Mikor gyanakodjunk lupuszra?

Kiütések, bőrpír az arcon: autoimmun betegség jele is lehetElhúzódó fáradtság, kimerültség, hajhullás, légszomj, mellkasi fájdalom, szorongás, hízás vagy fogyás, az ízületek fájdalma, duzzanata, hőemelkedés vagy láz már figyelmeztető jel lehet, ám ezt magyarázhatjuk a stresszel, mozgásszegény életmóddal, vitaminhiánnyal vagy valamilyen fertőzést sejtünk a háttérben. Az arcon és az orrháton megjelenő pillangó alakú kiütés a lupusz igen jellegzetes bőrtünete, megközelítőleg a betegek 40 százalékánál jelentkezik, így sokan ennek kapcsán fordulnak először orvoshoz.

A betegség szövődményei

A korai diagnózis és az időben megkezdett kezelés segíthet megállítani, vagy lelassítani az állapotromlást, a betegség szövődményeinek kialakulását. A lupusz ugyanis az egész szervezetet érinti, a kialakult gyulladásos állapot miatt a betegek jelentős részénél fordul elő vesekárosodás, érgyulladás, érelmeszesedés, terhesség esetén megnő a vetélés kockázata.

Az UV-sugárzás rontja a tüneteket!UV sugárzás nem tesz jót,bőrfényérzékenység

A betegek panaszai nyáron fokozódhatnak, a bőr fényérzékenysége miatt, a napfény hatására erősödhetnek. Az ultraviola sugarak azonban nem csak a bőrtünetekre hatnak kedvezőtlenül. Dr. Kádár János elmondta, hogy a napfény a betegek általános állapotát is ronthatja, a tünetek fellángolását okozhatja: láz, ízületi fájdalom jelentkezhet, a szervezetben zajló gyulladásos folyamatok felerősödhetnek.

A gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak?

A betegség kezelésének célja a gyulladásos folyamatok mérséklése, a szervkárosodások megelőzése. Erre szteroidok és immunmoduláns szerek szolgálhatnak. Tüneti szerként a bőrpanaszok enyhítésére kortikoszteroid tartalmú krémek javasolhatók. Bizonyos készítmények, gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak, így felerősíthetik a meglévő panaszokat. Érdemes ezért erről minden esetben a kezelőorvossal konzultálni. Említsük meg azt is, ha korábban nem tapasztaltuk, de most úgy érezzük, hogy a fény is ront az állapotunkon. Ilyen esetekben akár a gyógyszer cseréje is megoldást jelenthet.

 

Csatlakozzon Ön is az autoimmun betegséggel - teljes életet Facebook csoportunkhoz, melynek szakmai hátterét az Immunközpont biztosítja.
Csoportunk célja, hogy segíthessük az érintetteket mindennapi életükben, megoszthassák egymással kérdéseiket és szakami támogatást kapjanak!

Facebook oldal: Immunközpont

Facebook csoport: autoimmun betegséggel - teljes életet 

 

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt

Bejelentkezés  kezelésére:

Immunközpont vizitdíjait itt nézheti meg: Árlista

Telefonon az alábbi számon ér el minket: +36 (70) 617 3627 

Email: info@immunkozpont.hu

online bejelentkezés immunközpont

Téma szakértője

  • Dr. Kádár János

  • Szakterületek:
    • belgyógyász, immunológus, infektológus
  • Specialitások:
    • Szisztémás autoimmun betegségek (SLE-lupus, Sjögren, stb.)
    • Infektológiai-fertőzéses betegségek
    • Habituális vetélések immunológiai okai
    • Ismeretlen eredetű láz
    • Bizonytalan eredetű ízületi fájdalmak
    • Kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

     

    Rendelés típusa:

    • személyes (rendelői) vizit

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr,
Nagyon gyanús, hogy Raynaud betegség (vagy szindróma) alakult ki nálam. A lábamon és a jobb kezemen az ujjak elfehérednek, majd a (bekékülést kihagyva) pirosodnak, és kellemetlenül fájnak.
Pár éve már megfigyeltem ezt, főleg a lábujjaimnál, illetve olykor egyszer egyszer előfordult a kezemen is. Ezen az őszön illetve télen, azonban belendült a dolog, és általában két naponta volt egy ilyen elfehéredés/vörösödés.
Mik az első teendők? Gondolom háziorvos, vérvétel, stb.?
Köszönöm válaszát,
Fazekas Nóra

Dr. Kádár János
Dr. Kádár János
Kedves Érdeklődő, javaslom, fényképezze le a jelenséget, hogy pontosan be tudjon róla számolni. A panasszal kapcsolatban érdemes immunológus tanácsát is kikérnie.

Tisztelettel,

Kádár János dr

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Udvarias

Kellemes, nyugodt légkör fogadott. Segítőkészek a nővérkek. A doktor úr udvarias, figyelmes, pontos.

További vélemények

Hírek

Alopecia areata – foltos hajhullás

Alopecia areata – foltos hajhullás

Az elmúlt napokban került a reflektorfénybe, az Oscar-gálán történtek kapcsán az alopecia areata nevű autoimmun betegség. A Will Smith feleségénél kialakult kórkép kiváltó okairól és a kezelési lehetőségekről dr. Kádár János immunológussal, az Immunközpont főorvosával beszélgettünk.

Ezért fontos autoimmun betegeknek a D-vitamin pótlás

Ezért fontos autoimmun betegeknek a D-vitamin pótlás

Az őszi és a tavaszi időszakban mindenkinek fontos a napi D-vitamin pótlásról gondoskodni. Arról, hogy ez miért különösen lényeges autoimmun betegek számára, dr. Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa nyilatkozott.

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!